donderdag, september 08, 2011

Project Overweg: Kapteynlaan

Nog weer verder naar het noorden, de Kapteynlaan (zie kaart).


Wederom gefotografeerd op zaterdag 3 september 2011 (10.02 uur).

Ik heb me altijd (i.e. zolang ik in Voordorp woon en om naar de binnenstad te kunnen over die laan fiets) al afgevraagd wie die Kapteyn is, naar wie de laan vernoemd is. Het staat niet op de bordjes, en ik heb het nooit opgezocht. Tot op heden.

Het zal, gezien de professorale vernoemingen in de buurt (zoals Huizinga) (en kardinaal de Jong is de uitzondering die de regel bevestigt), gaan om deze hoogleraar astronomie: Jacobus Cornelius Kapteyn (Barneveld, 19 januari 1851 – Amsterdam, 18 juni 1922).

Met dank aan Wikipedia, waaraan ik ook zijn konterfeitsel ontleen, een reproductie van een schilderij uit 1921 door de grote Jan Veth. 's Hoogleraars blik is hier evenwel niet op de sterren gericht.

Geen opmerkingen: