woensdag, oktober 08, 2008

Breedstraat (2e revisie)

Breedstraat, 8 oktober 2008 plm. 15.30 uurZo, daar ben ik weer na een jaartje pauze. Ik ga verder in kleur. Voor Jesse was analoog en zwartwit gewoon, voor mij anno nu digitaal en kleur. Van de drie foto's van de markt in de Breedstraat in het boekje van Jesse (p. 21-23) kon ik er maar een terugvinden in het digitale Utrechts archief; deze niet, daarom maar deze primitieve reproductie:

pagina 23 van Utrecht 1942Maar zie het archief van het Nederlands Fotomuseum; link toegevoegd op 19 maart 2010.

Ik heb mijn foto op een woensdag gemaakt, zonder lapjesmarkt. Op Jesse's foto staat ook geen lapjesmarkt: 'Door de anti-joodse maatregelen van september 1941 verliezen 165 joodse kooplieden hun standplaats op de lapjesmarkt. Er komt een algemene warenmarkt voor in de plaats', aldus de toelichting op p. 102.

Van de onderstaande foto kon ik wel het gedigitaliseerde origineel van Jesse opduiken: nr. 54487).

Breedstraat, hoek Begijnesteeg, 8 oktober 2008, plm. 15.30 uurNu moest ik alleen nog een keer terug naar de Breedstraat voor deze foto:

Jesse's Utrecht, p. 22Digitaal in het archief van het Nederlands Fotomuseum; link toegevoegd op 19 maart 2010.

En hier is ze:

Breedstraat 11-10-2008, plm. 13.00 uur Onmogelijk om tijdens de lapjesmarkt op dezelfde plek als Jesse te gaan staan. Een afgeladen markt, overigens op een moment dat de lui weer gingen inladen. Maar door de tweede boom van links zie je dat koepeltje van de St. Augustinuskerk aan de Oudegracht. De muurreclame van en voor W.H. Busscher, grossier, is er niet meer. Busscher zelf, denk ik, ook niet meer.

Geen opmerkingen: