zaterdag, oktober 11, 2008

Ondiep

Dit beeld van Jesse (het Utrechts Archief, nr. 80161) was in de actuele werkelijkheid niet terug te vinden; niet door mij althans. Door dit geblog ben ik er namelijk achtergekomen, dat ik kennelijk onder andere niet of nauwelijks in Ondiep kom of kwam (wellicht toen ik rijles had, maar dat heb ik al jaren niet meer). Zo wist ook niet dat we in Utrecht een Zeedijk hebben (als je die naar de stad toe volgt, heet die opeens Hogenoord, en daaraan staat de Lubro Bakkerij... als je snel gaat, want het ding is in verregaande staat van afbraak nu).

Maar goed, het Ondiep: Jesse fotografeerde er de uitdeelpost van de 'vrijbank' (en wat dat is, weet ik nog niet; googlen leidt terug naar het Utrechts Archief) (dan maar het woordenboek, hoewel dat ook maar een voor de hand liggende beduiding geeft). Waar Jesse stond, toen hij zijn foto nam, weet ik als gezegd niet; ik heb er daarom maar voor gekozen hier een constructief beeld van Ondiep op te nemen. Echt mooi is het nog niet. Dat het vandaag werkelijk weer een dag was, waarop je, als Boutens in 1899, zou kunnen dichten: 'De hooge Zon heeft heden schoon bevonden/ De bleeke Herfst', laat zich hier niet echt aan aflezen. Toch was het zo.

Ondiep 11-10-2008 plm. 14.00 uur

Geen opmerkingen: