woensdag, maart 17, 2010

Bronvermelding

Vandaag kreeg ik een mail van Carolien Provaas van het Nederlands Fotomuseum te Rotterdam. En zij schreef me:
Het archief (alle negatieven en contactafdrukken etc.) van Nico Jesse zit in onze collectie en we beheren zijn auteursrechten.
De foto's in het boekje waaruit u citeert, komen bij ons vandaan (in 2003 heetten wij nog Nederlands Fotoarchief). Aan de hand van de contactafdrukken is toen een keuze gemaakt door Frans Crone. Er zijn dus nog veel meer foto's van Nico Jesse van Utrecht. Voor het boekje zijn destijds geen scans gemaakt, maar afdrukken (analoog in de doka). Dat is ook de reden waarom ze niet alle te vinden zijn in het Utrechts Archief. We hebben nu wel deze fotoserie in onze beeldbank opgenomen.
Het Nederlands Fotomuseum is de auteursrechtbeheerder; dus daar moet je zijn als je de ware bron van Jesse's foto's zoekt; daar ook kan je toestemming vragen voor het gebruiken van de foto's van Nico Jesse.

Ik heb meteen even gegrasduind (lelijk woord) in het archief. De laatste foto die ik nagemaakt had (Weerdsingel O.Z. 99), vond ik niet terug in het digitale Utrechts Archief, maar nu dus wel in het dito Fotomuseum, en wel hier. De site heeft, net als die van het Utrechts Archief, een goede zoekfunctionaliteit (weer een niet mooi woord).

Kijk, daar heb je wat aan, zo'n mailtje. Word je als olijke hobbyist weer even fijntjes op de feiten gewezen. In dank aanvaard! Nu moet ik nog even moed verzamelen om ook andere digitale Jessefoto's op te duiken (dat is al beter dan: grasduinen).

Geen opmerkingen: