woensdag, oktober 18, 2006

Agnietenstraat


'k Heb lang getwijfeld of ik deze foto wel wilde maken. Vandaag dus gemaakt. Eerst die van Jesse (p. 61; het Utrechts Archief heeft dat ding, geloof ik, niet, verdorie; dan moet het maar superprimitief, sorry):

Nico Jesse's foto uit de hand gefotografeerd
In het boekje met foto's van Jesse staat er deze aantekening bij (p. 105): 'Drie Joodse meisjes bij de Fundatie van Renswoude in de Agnietenstraat. Volgens een handgeschreven bijschrift op een door Jesse gemaakte afdruk zou het gaan om drie "joodse weesjes". Na een oproep in het Utrechts Nieuwsblad medio 2003 werden de blonde meisjes herkend als de tweelingzusjes Hadassa (rechts) en Sophia Wijzenbeek (links op de foto). Evenals hun ouders en hun broer Philip zouden Haddie en Fietje de oorlog niet overleven. De twee zusjes werden op 28 januari 1944 in Auschwitz vermoord na te zijn blootgesteld aan medische experimenten van de kamparts Joseph Mengele. De identiteit van het middelste meisje is niet bekend.'

Voor de Fundatie van Renswoude, Agnietenstraat, 18 oktober 2006

Die ijzeren punten van het hek afzagen, dat helpt echt niet. Het zit ergens anders. Vandaag las ik in Vrij Nederland dat allerhande Nederlandse cabaretiers, naar wie ik via mijn kinderen schaterend luister, zonder subtiele over- en afwegingen niet meer vanalles op toneel kunnen zeggen of niet meer denken te kunnen zeggen.

Geen opmerkingen: