zaterdag, januari 14, 2006

Lange Smeestraat, Bartholomeïgasthuis

Lange Smeestraat, Bartholomeïgasthuis, 14-01-2006 Bij p. 45 / het Utrechts Archief nr. 77502. Gezellig druk was het daar toen. Beetje leeg nu.
Ik zal overigens, op aanraden van mijn oom Arjen (die zich onledig houdt met het oude Rotterdam op foto's) zorgen voor een helderder beeld; de foto's zijn, zo zei hij, terecht - en zeker als je ze niet vergroot, voeg ik eraan toe - vaak (te) donker. Eens zien wat 'digitale flits' hier kan betekenen (dat was er vroeger niet; Jesse kon gewoonweg beter fotograferen).

Trouwens, het idee voor dit blogje is me, realiseerde ik me pas onlangs, mailend met die oom, mede aangereikt, d'outre tombe, door mijn vader, die als jongeman, vlak na het bombardement foto's heeft gemaakt in zijn woonplaats Rotterdam; die foto's heeft hij in een album verzameld in combinatie met ansichtkaarten van dezelfde plaatsen, gemaakt vóór het bombardement.

Frans Crone schrijft in Utrecht 1942 dat Jesse zijn foto-opdracht te danken had 'aan de gemeentearchivaris van Utrecht, mr J.W.C. van Campen. Met het bombardement van Rotterdam nog vers in het geheugen, was deze er veel aan gelegen de stad [i.e. Utrecht] te laten fotograferen voordat het te laat zou zijn.' (p. 5)

Geen opmerkingen: